INFORMATIE ZELF BOEK UITGEVEN

Zelf jouw boek uitgeven...

Als je zelf een boek wilt uitgeven en je laat het boek door ons drukken, dan zijn er een aantal zaken waar je stil bij dient te staan.

 In principe drukken wij de boeken en houdt onze rol op bij het afleveren, maar mogelijk wil je tips:
- of je een redacteur of vormgever moet inschakelen voor je manuscript
- over auteursrecht
- over marketing, verkoop en ondernemersrisico
of over welk onderwerp met betrekking tot het zelf uitgeven dan ook. 
Wij helpen je graag op weg.

Toch liever jouw boek laten uitgeven door een professionele uitgeverij? 
Lees dan alle mogelijkheden op www.jouwboek.nl

Auteursrecht


Wie een boek schrijft, bezit  automatisch tot 70 jaar na overlijden het auteursrecht. In het geval dat een organisatie het boek schrijft, telt de 70 jaar vanaf eerste publicatie. Het achterliggende idee van een boek is niet beschermd.

Gebruik je zelf in je boek werk van anderen (bijvoorbeeld foto's) dan dien je de de fotograaf te achterhalen om zijn of haar toestemming te vragen. Bij citaten dien je de bron te vermelden. Voordat wij jouw boek drukken, vragen we dan ook altijd of je toestemming hebt voor alle afbeeldingen. We raden af om plaatjes van het internet te gebruiken, tenzij je daar voor betaald hebt.

Het auteursrecht heeft betrekking op publiceren en kopiëren of drukken. Beiden kan je verbieden of je kunt er iets voor vragen. Je kan bijvoorbeeld een uitgever toestemming geven jouw werk uit te geven en deze betaald daar dan royalties voor. Bij een inbreuk op auteursrecht kan de auteur publicatie verbieden en schade claimen.

Zelf een boek (laten) drukken verandert dus niets aan jouw auteursrecht. Daarnaast behoud je ook het publicatierecht. 

Wet vaste boekenprijs


In Nederland hebben boeken een vaste verkoopprijs ongeacht wie ze verkoopt (voor ebooks geldt dit niet). Uitgevers zijn dan ook verplicht deze prijs te melden bij het Commissariaat voor de Media (CvdM).

Als je zelf je boek uitgeeft, dan dien je je zelf bij het CvdM (www.cvdm.nl) te registreren als uitgever waarna je via hun website de prijs kan doorgeven. Deze prijs mag je elke half jaar veranderen mits je dat doorgeeft. Na een jaar mag je de vaste verkoopprijs opheffen.

Bij een ongewijzigde herdruk van je boek hoef je niets te melden, bij een gewijzigde herdruk wel. Een paar exemplaren bijdrukken of kleine wijzigingen tellen niet als een gewijzigde druk.

Kortingen in het geval van grote afnames, tijdelijke acties of een combikorting mag (wel doorgegeven).  Als je dit wilt, zoek dan eerst de precieze regels uit.

Bovengeschreven wet geldt voor Nederland maar in Vlaanderen ligt het anders: de verkoopprijs is zes maanden geldig en als uitgever mag je tot een zeker maximum korting geven.

Het ondernemersrisico


Als je enkel boeken bij ons laat drukken, dan draag jezelf het ondernemersrisico. Het tegenovergestelde daarvan is dat je jouw boek laat uitbrengen door een uitgever: dan draagt de uitgeverij het risico. Allerlei tussenvormen zijn mogelijk.

Het ondernemersrisico zoals hier bedoeld zit niet specifiek in het drukken maar in de verkoop of afzet ten opzichte van de oplage. 

Als je min of meer verzekerd bent van je afzet omdat je bijvoorbeeld jouw boek verspreidt onder familie en kennissen, of omdat je bijvoorbeeld jouw boek gebruikt als verplichte lesstof bij jouw cursus, opleiding of workshop, dan is dat risico niet groot. Wil je daarentegen jouw boek verkopen via de boekhandel of welk ander kanaal dan ook, dan is afname niet verzekerd en kun je met een voorraad onverkochte exemplaren blijven zitten.

Printing on Demand kent een andere kostenopbouw dan offset drukken. De initiële kosten van printen zijn lager dan bij drukken. De kosten per print zijn wel hoger. Omdat printen kan vanaf 1 exemplaar is de kans op onverkochte voorraad kleiner dan bij offsetdrukken dat kostentechnisch interessant wordt bij de hogere oplage en dus grotere afname.

Wanneer een redacteur?


Als je een boek schrijft en dat vervolgens laat drukken dan ben jezelf verantwoordelijk voor de inhoud, maar ook opbouw, stijl en spelling.

Afhankelijk van (het doel van) het genre (literatuur, wetenschap, journalistiek, didactiek, reclame) worden andere eisen gesteld aan teksten. Voor alle teksten geldt uiteraard dat het Nederlands foutloos moet zijn. Niets is zo storend als een boek vol met fouten.

Een ervaren schrijver is zijn of haar eigen redacteur maar zelfs ervaren auteurs maken gebruik van meelezers en redacteurs.

Het besluit om wel of geen redacteur in te schakelen is afhankelijk van je schrijfervaring, de omvang van de tekst, het lezerspubliek maar vooral ook jouw beoogde doel van je boek.

Wil je jouw tekst laten redigeren, informeer dan naar onze professionele redactieservice.

Wanneer een vormgever?


Teksten schrijven doen de meeste mensen in Word. Alhoewel Word eenvoudige vormgeving toestaat zoals het toevoegen van afbeeldingen, worden documenten die naar de drukker vaak in specialistische software vormgegeven.

De drukker werkt altijd met het pdf formaat.

De ontwerpsoftware biedt veel meer mogelijkheden voor ontwerp en daarmee is de kwaliteit van het resultaat hoger. Dat geldt zowel voor het binnenwerk als voor de omslag. 

Teksten, lettertypen, kopjes, alinea's, tabellen, formules, noten, kaarten, grafieken, foto's, tekeningen, afbeeldingen etc. dienen in balans te zijn met het ontwerp van de pagina. 

Het besluit om wel of geen vormgever in te schakelen is afhankelijk van jouw doel.

Wil je jouw document door ons laten layouten, informeer dan naar onze professionele vormgevingsservice.

De omslag (cover)


Alhoewel de tijd voor het schrijven van een boek significant langer is dan de tijd die de boekomslag krijgt, verdient deze omslag wel aandacht.

De voorkant van het boek bevat minimaal de titel, de naam van de auteur en een fraai ontwerp. De achterkant van het boek bevat bijvoorbeeld teksten als een korte samenvatting, informatie over de auteur en eventueel reviews.

Het belang van de boekenomslag laat zich het best illustreren met een bezoek aan de boekhandel van een onbevangen toekomstig lezer: op tafel liggen stapels boeken en in kasten staan rijen boeken. Waarom pakt de klant dat ene boek en wanneer legt hij of zij het weer neer? Beeld en teksten geven de doorslag naast onderwerp, reputatie en bekendheid. Voor online shoppen geldt iets soortgelijks.

Wil je jouw boek verkopen, dan verdient jouw boek het, om jouw omslagbeeld en jouw omslagteksten minimaal beoordeeld te laten worden door professionals en maximaal om omslag beeld en omslagteksten gewoon maar uit te besteden. Jouw eer ligt primair in het schrijven van het boek.

Doelgroep, bekendheid en inhoud

Een boek is geen rookworst!


Een boek schrijf je om gelezen te worden (uitzonderingen daargelaten). Al schrijvend heb je mogelijk een bepaald publiek in gedachten. Zodra je jouw boek wilt verkopen, moet je gaan nadenken over dat publiek, namelijk: wie zou jouw boek willen kopen.

Aan algemene markt segmentering heb je niet zoveel. Uiteindelijk bepaalt de inhoud en de mate waarin je zelf bekend bent jouw doelgroep (bekendheid in je familie, bij  je vrienden, bij je klanten etc in jouw dorp, stad of in  Nederland).

In het algemeen verkoopt literatuur  van debutanten lastiger dan non-fictie boeken van nieuwe auteurs. De laatsten kunnen een specifiek marktsegment bedienen (denk bijvoorbeeld aan een managementboek).

Promotie

Website, social media, pers, flyers en boekpresentaties


Er is een breed scala aan promotionele activiteiten te bedenken. Het is de combinatie van kanalen, die effect sorteren. Een nieuwe website trekt geen bezoekers als lezers er niet op een of andere manier op gewezen worden (bijvoorbeeld via social media). Fysieke promotie is meer indringend maar het aantal per evenement bereikte lezers is kleiner.

Positieve pers (recensies) is altijd goed maar de landelijke media bereik je niet zomaar. Zoek daarom zeker ook naar media als vakbladen, de regionale krant of begin zelf een inhoudelijk blog over het onderwerp van je boek (wat je wel bij moet blijven houden).

Promotie kan veel tijd opslurpen en vaak duurt het even voordat het zich vertaalt in klinkende verkoopcijfers.

Oplage, distributie en verkoop

Boekhandels en webshops


De gekozen druktechniek (Printing on Demand of offsetdrukken) bepaalt al voor een deel de oplage en distributie/voorraad strategie (zie stukje hierboven over ondernemersrisico).

Binnen je eigen netwerk of op boekpresentaties kan je prima de verkoop zelf organiseren. 

Verkoop via alle boekhandels of online boekenshops als bol / amazon is ingewikkelder omdat verkoop ook over  levertijden en retouren gaan, over klantenservice en over continuïteit  waardoor auteurs vaak een tussenpartij zoeken die dat voor hen regelt: een uitgever.
Share by: